Verkoop uitbesteden: Alle informatie over het uitbesteden van sales ondersteuning
In deze blog geven we antwoord op de vraag: Waarom verkoop uitbesteden? De salesafdeling is essentieel voor de groei van een organisatie. Want naast de marketingafdeling die nieuwe mensen interesseert en de klantenservice die huidige klanten helpt, houden de mensen op de salesafdeling zich continu bezig met de doelgroep, wat ze bezighoudt en wanneer zij klaar zijn om te kopen. Geen afdeling heeft meer inzicht in de pijnpunten die de doelgroep ervaart, de competitie in de markt en de huidige trends dan uw salesafdeling.
Toch is het moeilijk om goede salesmensen op de binnen- en buitendienst te vinden door hoog verloop en werknemerstekort. Nieuwe sales mensen opleiden duurt vaak lang en kost veel geld, maar zonder structurele inzet op sales loopt u als organisatie veel winst en daarmee groei mis. Meer groei realiseren, beter inzicht in de markt verkrijgen, verlagen van klantverloop/ verbeteren van klantbehoud. Het zijn allemaal doelen die behaald kunnen worden door het uitbesteden van de verkoop.
6 voorbeelden van ondersteuning bij verkoop uitbesteden
Het salesvak is veranderd. Waar vroeger de meeste focus lag op bellen en pitchen, is het nu belangrijk om de focus te leggen op het opbouwen van relaties en deze klantrelaties onderhouden.
Potentiële klanten willen persoonlijk benaderd worden. Wat betekent dat de sales support specialist meer onderzoek moet doen en hun takenpakket daardoor breder wordt. Denk hierbij aan:
- Leadgeneratie
- Leadopvolging
- Het maken van afspraken voor accountmanagers
- Telesales
- Retentie
- Data verrijking
Dit zijn ook de taken die wij aanbieden als sales service, want het vinden van de juiste potentiële klanten is al een vak apart. Maar in contact komen met die potentiële klant terwijl er hulp wordt geboden, interesse wordt gewekt, een afspraak wordt ingepland en er dataverrijking plaatsvindt, dat onderscheidt het kaft van het koren.
Het is mogelijk om het hele takenpakket, een combinatie van of een enkele taak uit te besteden. Op basis van een gesprek geven wij graag advies over welk type verkoop uitbesteding het beste past bij uw organisatie. Meer weten over klantcontact? Bekijk onze blog over klantcontact uitbesteden!
Schaalbaarheid van verkoop uitbesteden
U kiest met verkoop uitbesteden voor flexibiliteit. Dat zit hem in de mogelijkheid om tijdelijke of vaste ondersteuning in te schakelen.
Misschien is er nood aan de man door een langdurig zieke collega of een vacature die maar niet vervuld raakt. Kies dan voor sales uitbesteden in deze situatie. Nu kan uw interne sales team zich blijven richten op hun kernactiviteiten. Het externe sales team houdt zich op hun beurt bezig met het genereren van nieuwe leads, maken van afspraken voor het interne team of verrijken van data.
De voordelen van vaste ondersteuning zitten hem onder andere in het snelle schakelen bij veranderende behoeften. Blijkt er meer markt voor een product/dienst te zijn dan van tevoren gedacht? Zet dan het reeds getrainde externe sales team in om deze markt te bedienen.
Ook kunt u bij opschaling van de verkoopactiviteiten via een uitbestedingspartner rekenen op lage risico’s en hoge kwaliteit. Want het externe sales team is al bekend met uw organisatie en het product/ de dienst die u aanbiedt. Kies daarom voor sales uitbesteden.
Getraind personeel middels coaching en begeleiding
Het zoeken, aannemen, trainen, begeleiden en behouden van salesmensen brengt flink wat kosten met zich mee. Omdat goede salesmensen met een prijs komen en verloop binnen het vak hoog is, wilt u voorkomen dat verkoop uitbesteden meer geld kost dan het oplevert.
Om dit te vermijden verwacht u snelheid en expertise van de uitbestedingspartner. Door het regelmatig coachen en begeleiden van personeel, zijn zij al in het bezit van de verkoopvaardigheden, gesprekstechnieken en kennis over CRM-systemen. Door deze expertise kunt u snelheid verwachten in het opzetten en lanceren van de sales ondersteuning.
Niet alle informatie over de markt, de doelgroep of hun klantprofielen hoeft bekend te zijn binnen uw organisatie. Onze getrainde agents kunnen op basis van de informatie uw klantprofielen uitbreiden, inzicht vergaren in de competitie en rapportages opmaken terwijl zij taken van u overnemen. Sales uitbesteden kent dus veel voordelen!
Sales Support Specialist inschakelen voor uw verkoop
Met het inschakelen van een S ales Support Specialist valt er heel wat last van uw schouders. Het stelt u in staat om de markt te bedienen, kennis te vergaren van de doelgroep, trends en concurrentie. Toch is het belangrijk om goed onderzoek te doen met welke partner u een samenwerking aangaat, want er zijn veel sales cowboys op het internet die resultaten bedenken of halve leads aanleveren.
Bij The Good Agency kunt u vertrouwen op kwalitatieve ondersteuning op maat. Want al onze medewerkers zijn KSF (branche erkend) gecertificeerd. Ook zijn wij open in de communicatie door het afstemmen van behoeften en verwachtingen voordat u sales ondersteuning afneemt, maar ook tijdens de samenwerking.
Het geeft u de mogelijkheid om op flexibele of vaste basis ondersteuning af te nemen en hierin op of af te schalen wanneer nodig. Dit doen wij met gespecialiseerd personeel, voor het halen van uw bedrijfsdoelen en door middel van kwalitatief klantcontact. Heeft u vragen over wat verkoop uitbesteden betekent voor uw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.