Behaal het PSO-certificaat en verhoog je SROI!

 

Hoe kun je een PSO-certificaat verkrijgen en wat zijn de eisen?

Als bedrijf wordt het vandaag de dag steeds belangrijker om een maatschappelijke bijdrage te leveren in de vorm van sociaal ondernemen. Veel klanten of leveranciers hebben dit op hun lijst van vereisten staan als zij willen samenwerken met nieuwe bedrijven. Sociaal ondernemen kan op veel verschillende manieren. Een daarvan is de Prestatieladder Socialer Ondernemen, afgekort PSO, waarbij je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans biedt op volwaardig werk en deelname op de werkvloer. Ontdek in deze blog wat het PSO-certificaat is en aan welke eisen je als bedrijf moet voldoen om deze te verkrijgen. 


Wat betekent PSO, wat doet het en wat zijn de eisen? 

PSO staat voor Prestatieladder Socialer Ondernemen en geeft aan hoe actief een organisatie is als het gaat om het bieden van werkplekken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven die hieraan willen voldoen, kunnen aan de hand van diverse opgestelde criteria hun bedrijf testen middels een onafhankelijke audit. De Prestatieladder Socialer Ondernemen is voortgekomen uit een samenwerking tussen TNO en Stichting PSO-Nederland. De opgestelde criteria en kwalitatieve én kwantitatieve eisen werden vastgelegd en zijn de maatstaf waaraan bedrijven vandaag moeten voldoen om een PSO-certificaat te kunnen ontvangen. Wat meet de PSO? Denk hierbij aan het aantal medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen jouw bedrijf, de manier van omgang en de faciliteiten, maar ook hoeveel je inkoopt bij andere PSO-gecertificeerde bedrijven. En hier kan The Good Agency weer een grote rol spelen met bijvoorbeeld het uitbesteden van de klantenservice. Lees ook meer hierover op de website van PSO-Nederland.

PSO-keurmerk: het keurmerk voor sociaal ondernemen

Om een PSO-keurmerk te ontvangen, ook wel PSO-certificaat genoemd, dien je verschillende stappen te ondernemen. Als bedrijf moet je jezelf echt willen inzetten om dit binnen jouw organisatie te implementeren. Via PSO-Nederland kan je het PSO-keurmerk aanvragen en kan je met behulp van de eerste stap, procesfase 1 genoemd, een inventarisatie doen (anoniem) om te kijken waar jouw organisatie staat als het gaat om socialer ondernemen. Er volgen vervolgens nog vier fases. In procesfase 5 zal de uiteindelijke beslissing vallen nadat in procesfase 4 de audit, ook wel toetsing genoemd, is gehouden. Het felbegeerde keurmerk is twee jaar lang geldig, waarna een her-certificering moet worden gevolgd om het certificaat weer te verlengen. 

PSO 30+ certificaat en de verschillende trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen

Als bedrijf hoef je niet meteen te gaan voor het hoogst haalbare. Iedere trede die je op de ladder zet, is een toename van jouw maatschappelijke impact en iedere stap is daarom even belangrijk om het verschil te kunnen maken. De verschillende trede, ook wel prestatieniveaus genoemd, lopen van aspirant status tot aan PSO trede 3 met aanvullend de PSO 30+ certificering. 

·       Aspirant status: de aspirant status is de fase waarin een bedrijf zit (of weer is beland) wanneer deze (nog) niet voldoet aan de kwalitatieve en/of kwantitatieve criteria, maar wel voornemens is om binnen twee jaar een stap op de prestatieladder te maken.

·       PSO trede 1: wanneer een bedrijf meer dan gemiddeld meerdere personen uit de PSO-doelgroep een (beschutte) werkplek biedt en voldoet aan de kwalitatieve eisen die zijn gesteld, verschuift de aspirant-status-erkenning naar een PSO trede 1. En ontvangt het bedrijf het PSO-certificaat. 

·       PSO trede 2: wanneer een bedrijf ruim boven het gemiddelde presteert op het gebied van het plaatsen van mensen uit de PSO-doelgroep binnen zijn bedrijf én voldoet aan de gestelde kwalitatieve eisen, dan stijgt deze een plek op de ladder naar PSO trede 2. Daarbij kan het bedrijf aanspraak maken op PSO certificaat trede 2. 

·       PSO trede 3: Dit is de laatste trede van de prestatieladder en geeft aan dat een onderneming koploper is op het gebied van socialer ondernemen. Bedrijven, waaronder The Good Agency, behoren tot de 10% best presterende bedrijven in Nederland als het gaat om socialer ondernemen. 

Bekijk het PSO certificaat trede 3 van The Good Agency.

·       PSO 30+ certificering: een aanvullende certificering op PSO trede 3 is de PSO 30+ certificering. Deze is in het leven geroepen voor bedrijven die mee willen dingen bij aanbestedingen vanuit publieke organisaties zoals bijvoorbeeld de gemeente. Een positief gevolg van artikel 2.82 van de aanbestedingswet welke in 2016 is aangenomen. 30+ staat voor minimaal 30% van de personele bezetting die uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moet bestaan waaronder gehandicapte of kansarme werknemers. 


The Good Agency en het PSO-certificaat

Sociaal ondernemen speelt een belangrijke rol in de dagelijkse bedrijfsvoering van ons als klantcontactcenter. Niet alleen om onze klanten het belang te laten inzien van socialer ondernemen, maar ook bij de samenwerkingen met onze stakeholders. Doordat wij investeren in onze maatschappelijke rol voor de arbeidsmarkt, helpen wij direct bedrijven om socialer te ondernemen en daarmee hun SROI invulling te regelen. Zo kunnen wij onder meer voorzien in:

  • Volledige ondersteuning bij het uitbesteden van klantcontact
  • Antwoordservices en receptiediensten 
  • Klanttevredenheidsonderzoeken 
  • Sales ondersteuning (telefonische leadgeneratie of het maken van afspraken)
  • Backoffice diensten 
  • Opleiden van klantenservicemedewerkers
 

Klantcontactcenter inschakelen als onderdeel van socialer ondernemen 

Door te voldoen aan de PSO-normen, kan je jouw onderneming onderscheiden van de concurrent d.m.v. een PSO-certificaat. De groeiende vraag naar PSO-gecertificeerde organisaties zorgt ervoor dat jij een streepje voor hebt bij het doen van zaken. The Good Agency kan jou helpen om socialer te ondernemen én de eerste stap te zetten op de PSO ladder. Klaar om die eerste stap op de sociale ladder zetten? Neem dan contact op met een van onze adviseurs en laat je vrijblijvend informeren over de mogelijkheden.